بررسی واقع گرایی در نقاشی معاصر ایران (دهه ی 70 و 80 شمسی)

پایان نامه
چکیده

تا پیش از ظهور مدرنیسم هنری، در اواخر قرن نوزدهم معنای کلمه رئالیسم (واقع گرایی) چندان پیچیده نبود. تغییر در جهان بینی بشر و به تبع آن تغییر در معنای واقعیت سبب گشت تا گونه های هنری با تفاوت های بنیادین زیر این عنوان جمع شوند. واقع گرایی در ورود به ایران با بازنمایی ارتباطی برقرار نمود و این ارتباط تا به امروز نیز پا برجاست. این شیوه از نقاشی از عهد ناصری تا پایان سلطنت رضاشاه در جایگاه هنر رسمی قرار گرفت و سپس به حوزه ی آکادمیک و دانشگاهی راه یافت. تقریباً با اولین زمزه های مدرنیستی در ایران ( تقریباً با آغاز اولین بی ینال تهران 1337) این شیوه از نقاشی از موقعیت برتر خود به زیر آمد و جای خود را به هنر مدرنیستی (متجدد) سپرد و در غالب هنری عامه پسند به حیات خود ادامه داد. این شیوه از نقاشی از اوایل دهه ی 70 با رواج نقاشی بازنمایانه و زمزمه های جریان های پست مدرنیستی در غرب مجال بروز دوباره یافت؛ به طوری که در دهه های اخیر شاهد بروز انواع هنر پیکرنما و فیگوراتیو رئالیستی بر دیوار نگارخانه ها هستیم. پژوهش حاصل به سیر گرایش رئالیستی در نقاشی ایران پرداخته و هدف از آن بررسی مهم ترین عواملی است که سبب اعتبار روزافزون این شیوه از نقاشی در فضای نقاشی معاصر ایران شده است. بر طبق نتایج حاصل، از مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری نقاشی رئالیستی در دو دهه اخیر می توان به زمینه های سیاسی و اجتماعی، تأثیرپذیری از دنیای هنر غرب و همچنین فضای حاکم بر هنر معاصر ایران اشاره داشت. این پژوهش بر اساس منابع نوشته شده موجود چه به صورت مکتوب و الکترونیکی و نیز پژوهش های شفاهی انجام گرفته است.

منابع مشابه

مطالعه ی واقع گرایی اجتماعی در نقاشی معاصر ایران دهه ی شصت (مطالعه ی موردی: فعالیت هنری هشت نقاش معاصر)

ر این رساله به بررسی خواستگاه واقع گرایی اجتماعی، پیشگامان این شیوه، نقش منتقدین اجتماعی، اشاعه دهندگان واقع گرایی اجتماعی ، مکاتب ایرانی واقع گرا(که به واقع گرایی توجه داشتند)، شروع واقع گرایی اجتماعی و گسترش آن در ایران، نخستین کسانی که بر اساس چنین دیدگاهی آثارشان را خلق کردند و بومی سازی شدن این دیدگاه در ایران، پرداخته شد. این رساله، ریشه ی واقع گرایی اجتماعی در ایران را در ادبیات نوشتاری ...

15 صفحه اول

تحلیل گفتمان نشریات ادبی معاصر در ایران (دهه 80 شمسی)

رسانه های جمعی ابزاری کارآمد در انتقال آرا و اندیشه های نیروهای فکری جامعه به شمار می آیند. جهت گیری این ابزار ارتباط جمعی به سمت جریان های فکری خاص، همواره و به شکلی آشکار در ساختار و محتوای این رسانه ها بروز نمی یابد و دستیابی به آن ، تنها با استفاده از روش هایی امکان پذیر است که با کنار زدن لایه های برون زبانی (متنی) این آثار، ژرف ساخت و لایه های زیرین آن ها را آشکار می سازد. تحلیل گفتمان اد...

نقش نقاشان زن، در احیا و حفظ سنت نگارگری در نقاشی معاصر ایران (در دهه 50 تا 80)

علیرغم گسترش همه‌جانبۀ مبانی هنرهای تجسمی مدرن، و انبوه سبک­ ها و تکنیک‌های مختلفی که به سرعت در دنیا منتشر می‌شوند، نگارگری ایرانی، چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه کارکردهای بصری و بیانی فراوانی یافته ‌است. با حضور پر شمار زنان به عنوان نقاش در تاریخ هنر ایران در دوران معاصر، نقاشان زن ایرانی، علاوه بر کاربست روش‌ها و تکنیک‌های غربی، در به کارگیری برخی شگردهای تصویری این گنجینه بصری در ن...

متن کامل

نقد و بررسی نابهنگامی در نقاشی معاصر ایران (مطالعه موردی: آثار نقاشی دهه ی 80 هجری شمسی)عنوان پروزه ی عملی: شام ایرانی

پژوهش حاضر با روشی توصیفی تحلیلی به نابهنگام بودنِ نقاشی معاصر ایران از ورود مدرنیته و دوران مشروطیت تاکنون، خاصه دهه ی 80 هجری شمسی می پردازد. که ابتدا برخورد دو سطح ناهمگون سنت و مدرنیته در ایران و نابهنگامی حاصل از آن، در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، هنری به عنوان زیر متن های نقاشی معاصر ایران، و در ادامه جریان های موازیِ نقاشی معاصر ایران و عوامل موثر در شکل گیری نقاشی دهه ی 80 هجری شمسی و ...

بررسی مولفه های سبک زندگی در فیلم های سینمایی دهه 60، 70 و 80 سینمای ایران

مفهوم سبک زندگی پدیده جوان و نوظهوری است که کمتر از نیم قرن از عمر آن نمی گذرد. پدیده سبک زندگی از مشخصات جهان نوین و مدرنیته است. با مطالعه سبک زندگی و تعمیق درباره آن می توان از هنجارهای پنهانی که در اذهان، باورها و رفتارهای مردم یک جامعه قابل مشاهده است سر درآورد. سبک زندگی را می توان بر اساس فاکتورهای مختلفی بررسی کرد؛ بر اساس طبقه و جایگاه افراد در جامعه؛ بر اساس سبک زندگی جنسیت ها، موقعیت...

متن کامل

مدرنیته و پیامدهای منفی فرهنگی آن در ایران(دهه 70 و 80 شمسی)

در حوزه بحث چالش بین سنت و مدرنیته، بیشتر مطالعات، پیرامون تاریخ روشنفکری و اندیشه نوسازی بوده است و کمتر به ابعاد فرهنگ مدرنیته پرداخته شده است. گیدنز از جمله نظریه پردازانی است که بر جنبه های فرهنگی و اجتماعی مدرنیته تأکید بیشتری می کند. گیدنز مدرنیته را محصول بر هم خوردن نظم سنتی فضا و زمان می داند. حوزه فرهنگی و تمدنی ایران که مرزهای آن بسی از مرزهای واحد سیاسی کشور – ملت ایران کنونی فراتر ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023